Sidor

fredag 10 mars 2017

Öppningen 2

Tvekande tog jag tag i min gamla cykel som stått lutad mot kioskens hörn och följde med. Kedjan rasslade och skramlade. Du tittade på den och skrattade till. Jag upptäckte att dina tänder var lite gula. Inte alls filmstjärnevita.
- Du borde smörja den, sa du och jag nickade.Vågade inte svara.
Vad höll jag på med? Handtagen på styret blev alldeles våta av handsvett. Det här är ju inte riktigt klokt. Jag kände ju inte dig.
- Jag har mina grejer därborta, sa du och pekade bort mot träden i utkanten av stranden.
Där låg en ensam filt och en motorcykel var parkerad en bit upp i skogen. Var den din? Vi gick vidare. Försiktigt sneglade jag på dig. Du var nog äldre än jag trott. Lite gråaktig skäggstubb. Små rynkor i ögonvrån. När du lade en stor hand på min axel, stannade jag.
- Äh du. Jag ser mina polare där borta, ljög jag. Vi ses.
Jag höjde handen till hälsning, satte mig snabbt på cykeln och trampade iväg.

2 kommentarer:

  1. Jättebra fortsättning, och historien fick en oväntad vinkling, inget Hollywood ending precis. Tycker mycket om!

    SvaraRadera